Vijesti iz Bijelog Polja

Građani su nam na prvom mjestu!

VLADI DAT ROK ZA OTPLATU DUGA ZA AVION DO KRAJA OKTOBRA

VLADI DAT ROK ZA OTPLATU DUGA ZA AVION DO KRAJA OKTOBRA

Brazilska delegacija koja ove sedmice boravi u Crnoj Gori dala je Vladi rok da izmire dug najkasnije do kraja oktobra. Prema našim informacijama, Vlada je bliža opciji da isplati dug prema Brazilskoj državnoj banci i preuzme avion, jer je do sada u njega uloženo 38 miliona dolar.


Brazilska državna razvojna banka (BNDES) dala je Vladi rok ne duži od kraja oktobra da ispune obaveze po osnovu kredita uzetog za kupovinu “embrajera”, popularnog nazvanog “Čarli”, saznaje “Dan”. Prema našim informacijama, Vlada će obavezu prema BNDES banci, koja je lani iznosila 5. 3 miliona dolara, a koja se vjerovatno i uvećala u međuvremenu, ispuniti i u potpunosti preuzeti avion, koji je uzet za potrebe Montenegroerlajnza (MA) u koji je uveden stečaj prošle godine. Do sada je za avion isplaćeno 38 miliona dolara i u Vladi su bliži stavu da otplate ostatak duga, kako ne bi propao uloženi novac.


Takođe, u slučaju da ne platimo 5. 3 miliona duga, što je scenario na koji u Vladi ni ne pomišljaju, morali bi da platimo osim duga, nedostajuće djelove za avion i dovedemo ga u plovidbeno stanje, što bi državu koštalo blizu deset miliona eura.

VLADI DAT ROK ZA OTPLATU DUGA ZA AVION DO KRAJA OKTOBRA


Istovremeno, Brazil bi rejting agencijama dao do znanja da Crna Gora ne ispunjava ugovorene obaveze, što bi negativno uticalo na kreditni rejting naše države. S obzirom na to da smo država koja se zadužuje stotine miliona na godišnjem nivou, to bi bio veliki problem.


Ovako, država bi platila dug prema BNDES banci koji je minimum 5. 3 miliona, preuzela avion i u dogovoru sa stečajnom upravom vidjela dalje šta bi radila s njim. Jedna od opcija u toj varijanti je i da se avion parama Vlade osposobi, dovede u plovidbeno stanje i da se iznajmljuje nacionalnoj avio-kompaniji Tu Montenegro.


Druga opcija je da se otplati dug, preuzme avion, i da, ukoliko se ne osposobi za letove, ide u prodaju djelova i izvuče makar dio novca.


Vodi se kao stečajna masa MA


Iz MF-a je saopšteno da su Brazilci odgovorno informisani da se predmetni avion vodi kao stečajna masa MA, iako su obavezujuće procedure iz međunarodnih ugovora uspostavljale standarde za izlučne povjerioce, što bi trebalo da bude predmet hitnog utvrđivanja u komunikaciji s nadležnim sudom.


– Ukupne obaveze crnogorske strane u saradnji sa resornim ministarstvom moraju se verifikovati, a kako bi se na osnovu razmatranja i odlučivanja crnogorske vlade iz javnih finansijskih tokova ispunile obaveze prema brazilskoj vladi, s ciljem čuvanja neupitne reputacije Crne Gore na međunarodnom finansijskom tržištu – navodi se u saopštenju.


Stečajni sudija za MA odnedavno je Ivan Kovačević. On je na toj poziciji naslijedio bivšeg predsjednika Privrednog suda Blaža Jovanića, koji je trenutno u zatvoru u Spužu. S njim je i stečajni upravnik Saša Zejak.


Predlog ka Vladi u vezi sa avionom koji je poslednji let odradio krajem 2020. godine, kada je Vlada digla ruke od MA, treba da da Ministarstvo kapitalnih investicija (MKI), na čijem čelu je Ervin Ibrahimović.


Predstavnici BNDES banke su ove sedmice u Crnoj Gori gdje utvrđuju stanje na avionu. Danas bi trebalo da se sastanu s predstavnicima MKI. U delegaciji Brazila su jedan predstavnik njihove vlade i troje ljudi iz “embrajera”.


Montenegroerlajnz je uzeo avion 2010. Godine uz činidbenu garanciju Vlade. Tada je na čelu Ministarstva saobraćaja bio Andrija Lompar.


U SLUČAJU DA NE PLATIMO 5. 3 MILIONA DUGA, ŠTO JE SCENARIO NA KOJI U VLADI NI NE POMIŠLJAJU, MORALI BISMO DA PLATIMO OSIM DUGA, NEDOSTAJUĆE DJELOVE ZA AVION I DOVEDEMO GA U PLOVIDBENO STANJE, ŠTO BI DRŽAVU KOŠTALO BLIZU DESET MILIONA. ISTOVREMENO, BRAZIL BI JAVIO AGENCIJAMA DA NE ISPUNJAVAMO OBAVEZE, PA BI KREDITNI REJTING PAO


Iz Ministarstva finansija (MF) su juče nakon sastanka saopštili da su uvjerili predstavnike brazilske Vlade da je CG odgovoran dužnik i da će neupitne obaveze iz nabavke aviona “embrajer, za koji je izdata činidbena garancija, biti u cjelosti ispunjene. Iz MF-a su kazali da su njihovi predstavnici, u ime Vlade, održali otvoren i konstruktivan sastanak sa predstavnicima Vlade Brazila, a u vezi s plaćanjem preostalog duga za “embrajer 190-200 PR”, registarskih oznaka 40-AOC.


– Vlada Brazila je, nakon neispunjavanja obaveza crnogorske vlade iz prethodne godine koje su bile definisane zaključkom od 24. Juna prošle godine, a odnosio se na izmirenje obaveza u iznosu od 5. 3 miliona dolara, i koji je stavljen van snage 16. Decembra prošle godine, obnovila insistiranje da se u što skorijem roku preostali iznos dugovanja ispuni od Crne Gore – navedeno je u saopštenju.


Krajem decembra 2020. godine bio u plovidbenom stanju.


Prema ranijim informacijama, Brazilci su nakon prestanka rada Montenegroerlajnza predlagali da novi avio-prevoznik Tu Montenegro otkupi avion za preostali dio duga, ali su iz avio-kompanije odbili tu mogućnost. NJihova računica je pokazala da u avion treba uložiti oko osam miliona da bi bio u plovidbenom stanju. Oni za to nisu imali novca, a bivša vlada nije pomogla.


Problem za „embrajer“ je što je u prethodne dvije godine, od decembra 2020. Godine, istekla većina tehničke dokumentacije, pa bi osim kupovine i ugradnje nedostajuće opreme, bio potreban tehnički pregled i sertifikacija svih djelova i opreme.


U decembru 2020. godine, kada je obavio poslednji let, bio je u plovidbenom stanju.


Izvor: Dan