Vijesti iz Bijelog Polja

Građani su nam na prvom mjestu!

INTERVJU: BJELOPOLJAC NIKOLA KOVAČEVIĆ, PREDSJEDAVAJUĆI SENATA DRI

INTERVJU: BJELOPOLJAC NIKOLA KOVAČEVIĆ, PREDSJEDAVAJUĆI SENATA DRI

Državna revizorska institucija (DRI). Koja je protekle sedmice proslavila 19 godina postojanja, spada u jednu od rijetkih za čiji rad su riječi hvale imale gotovo sve političke partije. Prema riječima predsjedavajućeg Senatom Nikole Kovačevića, njihove revizije i preporuke institucijama pozitivno utiču na funkcionisanje javnog sektora, jer jačaju odgovornost za potrošnju javnih sredstava.

Kako komentarišete najave da će izmjenom Zakona mandat senatora biti ograničen, a aktuelni savjet biti smijenjen? Kako na to gledaju evropski partneri?

DRI, kao i evropski partneri, upoznati su sa medijskim izjavama u vezi sa potencijalnim izmjenama odredbe Zakona o DRI. Koja se tiče dužine trajanja mandata članova Senata. Ali napominjem da nijesmo upoznati sa prijedlogom ovih izmjena. U skladu sa dosadašnjom praksom i obavezama iz pregovaračkog postupka, DRI je bila dužna upoznati evropske partnere sa namjerama poslanika za izmjenu Zakona. Podsjećamo da je DRI uključena u pregovaračko poglavlje 32 – Finansijska kontrola i da je jedan od preduslova za ispunjavanje završnih mjera osiguranje nezavisnosti u skladu sa međunarodnim standardima vrhovnih revizorskih institucija.

Koji predstavljaju pravnu tekovinu EU. U odnosu na navedeno, Zajednička inicijativa organizacije OECD-a i EU SIGMA sprovela je analizu ideja za promjenu dužine trajanja mandata članova Senata. Koja je objavljena na našoj zvaničnoj internet stranici i koja ukazuje da „sa stanovišta EU nema stvarne potrebe za izmjenom Zakona“ i da „takve izmjene ne bi trebalo da se vrše prenagljeno već samo nakon požljivog razmatranja i iz racionalnih razloga, nakon odgovarajuće analize i konsultacija sa svim relevantnim stranama“.

Kontaktirali smo i sa međunarodnim partnerima i organizacijama u kojima je DRI članica. Kao što je Evropska organizacija vrhovnih revizorskih institucija. Koja je dala jednoglasnu podršku DRI u zaštiti njene nezavisnosti. Pokrenut je postupak ocjene Razvojne inicijative Međunarodne organizacije vrhovnih revizorskih institucija. Koja predstavlja međunarodni mehanizam za sve vrhovne revizorske institucije. Koje su suočene sa prijetnjom po nezavisnost. Nagle izmjene Zakona u odnosu na pravnu tekovinu EU, bez prethodnih konsultacija sa EK, mogu ugroziti kako pregovore sa EU, tako i normalno funkcionisanje DRI. S tim u vezi, kao što je bio slučaj sa izmjenama Zakona o DRI iz 2013. Godine, dat je prijedlog da se formira međuresorska radna grupa. Koju bi činili predstavnici Odbora, DRI i civilnog sektora sa zadatkom da analizira i unaprijedi zakonodavni okvir DRI u skladu sa međunarodnim standardima, uz obaveznu konsultaciju sa međunarodnim partnerima i EK.

Kako vidite ulogu DRI u društveno-političkom sistemu Crne Gore?

DRI jeste ključan segment društveno-političkog sistema Crne Gore, čija je uloga da nezavisnim i objektivnim radom podrži sistem finansijske odgovornosti. Njen primarni cilj jeste zaštita interesa građana, jer brine o upotrebi i potrošnji javnih sredstava. Funkcija DRI je prvenstveno preventivna i savjetodavna. Kroz revizije, ukazuje na nedostatke sistemskih rješenja zbog kojih dolazi do nepravilnosti uočenih u poslovanju subjekata revizije. Revizorske preporuke i nalazi DRI pozitivno utiču na funkcionisanje javnog sektora, jer svojim rezultatima jača javnu odgovornost subjekata za potrošnju javnih sredstava i upravljanje državnom imovinom.

Smatrate li da bi DRI trebalo da ima veće ingerencije, imajući u vidu da veliki broj institucija nije ažuran u realizaciji preporuka koje se u velikoj mjeri odnose na potrošnju novca građana?

Međunarodni standardi vrhovnih revizorskih institucija navode potrebu uspostavljanja djelotvornih mehanizama za praćenje preporuka u smislu sprovođenja naknadnog praćenja mjera preduzetih od strane subjekata revizije. DRI redovno vrši kontrolu i objavljuje izvještaje sa statusima o realizaciji preporuka, koji su javno dostupni i u Registru revizorskih preporuka. A redovno ih dostavljamo nadležnim skupštinskim odborima. Inicirali smo izradu protokola o saradnji Skupštine i DRI i akcionog plana za ispunjavanje obaveza iz protokola. Koji sadrže sve aktivnosti koje se mogu sprovoditi u cilju obezbjeđivanja većeg parlamentarnog nadzora.

Pravovremeno upoznajemo skupštinske odbore sa statusima realizacije preporuka, kako bismo kroz primjenu parlamentarnih mehanizama pozvali na odgovornost subjekte revizije u slučaju neispunjavanja preporuka. Redovnost održavanja javnih saslušanja odgovornih lica kod subjekata revizije, primjena mehanizma praćenja realizacije preporuka. Kao i izrada i primjena procedura za postupanje Skupštine prema pojedinačnim izvještajima DRI uključujući prakse prezentovanja izvještaja DRI na sjednicama odbora, neke su od aktivnosti iz protokola i akcionog plana. Koje mogu uticati na veću odgovornost subjekata revizije za nepostupanje po preporukama DRI.

Što je DRI postigla od osnivanja do danas?

DRI je izgrađena u snažnu, profesionalnu i kredibilnu instituciju. Neselektivnim, objektivnim pristupom i sa integritetom poštujući međunarodne principe nezavisnosti, svojim radom je uticala na poboljšanje upravljanja javnim finansijama. Pored prostornih i kadrovskih izazova, s kojima se suočavamo od početka, s ponosom možemo reći da iza sebe imamo visoko kvalitetne izvještaje, čije preporuke su doprinijele jačanju odgovornosti i transparentnosti upotrebe javnih sredstava.

Rezultate DRI priznaje i vrednuje Evropska komisija i međunarodne organizacije. A posebnu pažnju smo posvetili ispunjavanju završnih mjerila iz pregovaračkog poglavlja 32 – Finansijska kontrola. U posljednjih pet godina, DRI je dobijala pozitivne ocjene u izvještajima EK o Crnoj Gori. Koje nas obavezuju da podižemo kvalitet revizija s ciljem ostvarivanja većeg uticaja u društvu. Uskladili smo zakonodavni okvir revizije javnog sektora i obezbijedili funkcionalnu, institucionalnu i finansijsku nezavisnost shodno međunarodnim standardima vrhovnih revizorskih institucija. Koji predstavljaju pravnu tekovinu EU za poglavlje 32.

Postali smo članica Međunarodne i Evropske organizacije vrhovnih revizorskih institucija, radnih grupa u oblasti revizije opština, zaštite životne sredine i revizije informacionih sistema u okviru kojih smo sprovodili paralelne revizije uspjeha. Standardizovali smo metodološka akta za sprovođenje revizije u skladu sa međunarodnim standardima, unaprijedili proces kontrole i praćenja postupanja subjekata po preporuka DRI. Sve naše godišnje izvještaje jednoglasno je prihvatala Skupština. Kao i preporuke i nalaze iz izvještaja o reviziji koje su podržali parlamentarni odbori. Razvili smo komunikacionu politiku uz pomoć koje smo uspostavili partnerske odnose sa ključnim zainteresovanim stranama. Mnogobrojna ispitivanja međunarodnih organizacija pokazala su da imamo visok nivo povjerenja građana i stručan kadar.

Izvor: Pobjeda