Glavni Meni

Bijelo Polje

Vaš pogled na grad

GLAS OLIVERE TIČEVIĆ I TOKOM PANDEMIJE KORONA VIRUSA DOPIRE DO PUBLIKE

Pandemija je zatvorila vrata pozorišta, opera, bioskopa… Događaji iz oblasti kulture su obustavljeni, a nakon popuštanja mjera svedeni suna minimum uz obavezno poštovanje svih zdravstvenih propisa. No, koliko god teška situacija bila kulturu ništa ne može ugasiti. Nađe umjetnik i volje i načina da dopre do publike i prenese emociju.
To potvrđuje i naša mlada sopranistkinja, Bjelopoljka Olivera Tičević, koja trenutno boravi u Norveškoj a koja je nedavno uz podršku Ministarstva kulture Crne Gore i Muzičkog centra realizovala projekat “Klasika širom otvorenih mreža.”
Onlajn prostor tokom pandemije virusa korona postao je Oliverina, ali i pozornica njenih kolega. Povezani i okupljeni iz svih krajeva svijeta složno su širili svoj glas i živjeli kulturu punim plućima, doduše u nesvakidašnjim okolnostima. Upravo radom, životom umjetnika i komunikacijom sa publikom tokom karantina naša talentovana sopranistkinja se bavila u svom radu “Klasika širom otvorenih vrata”.
“Kada je komunikacija smanjena na minimum, jedino kako smo mogli komunicirati sa svojom publikom je digitalno – putem mreža. Moje kolege su uljepšavale svakodnevicu koja je bila tmurna i neizvjesna u toku karantina na svjetskom nivou. Svi zahvaćeni pandemijom, prekidom rada, zatvoreni i osamljeni, sa pregršt vremena koje ranije nismo imali, trudili smo se da naučimo nesto novo, da sagledamo svijet u sebi i oko sebe, a postoje čak i oni koji su ovu situaciju vidjeli kao šansu da naprave nesto novo i jedinstveno”, počinje Olivera priču za FOS.
A upravo tu šansu da nešto stvori i sama je iskoristila. Otvorila je publici vrata svog doma i prikazala život tokom prethodnih par mjeseci ali ih i upoznala sa kolegama koji su se rado priključili velikoj priči o novoj umjetničkoj realnosti. Marika Schultze, mecosopran i direktorka ‘Opere u karantinu’ kao i pijanistkinja Carla Fernandez Boix samo su neka od imena koja su dio velike “Klasike širom otvorenih mreža.”
“Udruženim snagama predstavljamo produkt umjetnosti i socijalizacije na potpuno drugačiji interaktivan način – putem tehnologije i bavimo se pitanjima u kojem smjeru je kreativnost orijentisana i kako funkcioniše umjetnička produkcija”, pojašnjava naša sagovornica i naglašava da je kroz divnu saradnju sa kolegama sve bilo lako realizovati.
“Kroz saradnju sa ‘Operom u karantinu’ koja je fanstastično spojila muzičare sa svih kontinenata osim Antarktika, dolazimo lako do potrebnih materijala da na pravi način predstavimo muzičare u njihovom karantinu. Ko su zapravo oni i koliko su slični svojoj publici, da i oni moraju da se suoče sa svim teškim situcijama, da smo svi jednako zahvaćen i oštećeni. Kako se situacija malo poboljšala i mjere popustile mogla sam da predstavim i tri posebno odabrane arije/pjesme koje smo Carla Fernandez Boix i ja mogle da izvedemo uživo i time upriličimo mini kućni koncert i pokažemo kako su domovi umjetnika zamijenili koncertne sale. Samim tim i da kreativni rad može da bude izlaz iz bilo koje situacije.”
Projekat “Klasika širom otvorenih mreža”, kako pojašnjava, prikazuje opstanak umjetnosti u kriznim vremenima ali i šalje poruku publici da svijet bez kulture ne može.
“Prikazuje kako je kao pojedinac svako od nas imao različitu reakciju na vrijeme izolacije, zatim kako pandemija utiče na rad umjetnika i njihovu egzistenciju kao i šta možemo naučiti iz svega ovoga”, pojašnjava Olivera dodajući:
“Osim predstavljanja muzičara iz cijelog svijeta, novih ideja, jednog pozitivnog stava da se mora ići naprijed i kada ne vidimo kada će se normalzovati situacija u svijetu i da li će se vratiti na staro, fokus je na kreativnom radu, širenju umjetnosti opera i klasične muzike kao i stvaranju nove publike. Projekat ‘Klasika širom otvorenih mreža’ ima za cilj da inspiriše ljude da idu u pozorišta i operske kuće kada se ponovo otvore. Takođe, u onim teatrima gdje su našli način kako funkcionisati u skladu sa mjerama, savjetujem publici – idite u pozorišta, prije svega zbog vas, umjetnosti ali i podrške muzičarima, glumcima, pjevačima.”
Iako su društvene mreže omogućile ‘’rad’’ na neki način, u svemu tome prema Oliverinim riječima fali ono najbitnije:
“Početkom mjeseca sam pjevala na otvorenoj sceni koncertne kuće u Oslu i toliko je bio emotivan povratak muzike iz virtuelnog u realan život i još više pojačan osjećaj komunikacije između nas na sceni i publike. Online prostor je svakako bio jedini u toku najstrožeg ‘lockdown-a’, to je negdje platforma gdje smo mogli mnogo, ali ne i ono najbitnije, osjetiti duh jednog umjetničkog djela.”
Iako joj je rad nedostajao, ne krije da je imala sasvim dovoljno vremena na pretek kako za razmišljanje tako i za nauk.
“Sa prvim otkazanim projektima morala sam da prihvatim da su neke stvari van naše kontrole. Shvatila sam da me čeka jedan proces učenja i prihvatanja i da bi trebalo da izvučem ono najbolje iz njega. Vratila sam se prirodi i uživala u divnim Sordovima i jezerima Norveške. Očigledno je meni zbog užurbanog načina života bila potrebna neka vrsta opomene da bih više cijenila sve što mi je dostupno. Takođe, radila sam na povezivanju sa prijateljima i porodicom i podsjetila se na važnost komunikacije i solidarnosti”, priča Olivera za naš portal.
Trenutna pandemija pored posla umnogome je uticala in a privatni život pa je ovo bilo prvo ljeto koje naša mlada umjetnica nije provela u rodnoj Crnoj Gori.
“U Norveškoj su jako striktna pravila pa osobe koje nemaju boravišnu dozvolu nisu uopšte mogle ući u zemlju, a ta pravila i dalje važe. Najteže mi pada što još uvijek nije dozvoljeno ni da nas porodica posjeti. Naravno, da bi zaštitili naše najmilije i sebe, potpuno razumijem da treba da budemo oprezni i da se pridržavamo svih sugerisanih mjera pa jedino ostaje nada da će se uskoro stvoriti uslovi za skorašnji susret sa mojom porodicom i prijateljima koji su u Crnoj Gori”, priča Olivera za FOS.
A dok ne spakuje kofere i krene u susret najbližima posvetiće se poslu onoliko koliko trenutne mjere u Norveškoj dozvoljavaju.
“Iako nas je ovo vrijeme naučilo da ništa nije sigurno i da ništa ne možemo sa sigurnošcu da planiramo jasno je da se kultura ne može zaustaviti. Uz postovanje svih mjera već sljedećeg mjeseca planirana je produkcija opere ‘La Boheme’ u Hamaru u Norveškoj – prilagođena i oblikovana sadašnjim mjerama. Takođe nekoliko koncerata u Oslu uz poštovanje svih mjera od strane izvođača i publike. Mogu reći da je planirana i velika turneja u maju 2021. opere ‘Alčina’ u Švajcarskoj, Austriji i Njemačkoj te se nadam daće se situacija do tada stabilizovati i da će se ista održati.”
Ne krije da je ovo situacija u kojoj su svaka pomoć, lijepa riječ i podrška dobrodošli te stoga zahvaljuje Ministarstvu kulture i Muzičkom centru Crne Gore koji su joj omogućili da realizuje gorenavedeni projekat. Takođe, apeluje da je umjetnicima potrebno posvetiti dužnu pažnju u ovoj situaciji.
“Podrška umjetnicima je neophodna uvijek, a pogotovo sada zajednica mora da razumije kako se umjetnici bore sa vanrednim okolnostima i kako je u ovakvim uslovima izuzetno težak položaj samostalnih umjetnika i da je pitanje kako će se snaći nakon pandemije”, poručuje Olivera za kraj razgovora.
Violeta Rovčanin, FOS Media