Vijesti iz Bijelog Polja

Građani su nam na prvom mjestu!

“EPSKI PODVIG GRAĐEVINARSTVA” AMERIČKI CNN SVRSTAO PRUGU BEOGRAD-BAR U SAMI VRH EVROPSKIH ŽELJEZNICA

“EPSKI PODVIG GRAĐEVINARSTVA” AMERIČKI CNN SVRSTAO PRUGU BEOGRAD-BAR U SAMI VRH EVROPSKIH ŽELJEZNICA

Sa dužinom od 476 kilometara, čak 254 tunela i 234 mosta, pruga Beograd-Bar bila je “čudo inženjeringa 20. vijeka”. Smatra američki CNN koji je prugu od crnogorske luke da srpske prijestonice svrstao u potcijenjena evropska blaga.

Time je ušla u društvo probranih atrakcija među kojima su pruge u Norveškoj, Škotskoj, Švajcarskoj, Austriji, Irskoj, Francuskoj, Mađarskoj, Velsu i Italiji.

“Svijet se polako otvara za međunarodna putovanja i vrijeme je da pogled skrenete sa uobičajenih turističkih trasa i posegnete za avanturom na šinama. Umjesto da koristite voz samo kao način prevoza, možda da od toga napravite odmor”, upućuje CNN.

Vodič koji je objavila ova uticajna američka mreža odnosi se upravo na 2023. Godinu, a pruga Beograd-Bar u njemu je nazvana i “epskim podvigom građevinarstva”.

“Ako tražite epske podvige građevinarstva, idite na Balkan na jedno od najspektakularnijih evropskih putovanja željeznicom. Dva voza dnevno povezuju srpsku prijestonicu Beograd sa jadranskom lukom Bar u susjednoj Crnoj Gori. Ruta duga 296 milja (476km) i 11 sati je čudo inženjeringa 20. vijeka sa 254 tunela i 435 mostova, uključujući ono što je do 2001. bio najviši željeznički most na svijetu. Inicirana od strane diktatora maršala Tita ranih 1950-ih, izgradnja pruge bila je toliko teška da vozovi nisu mogli da pređu pun put do 1976. godine”, navodi CNN.

Međutim, podatak o broju mostova je gotovo dupliran, pa je navedeno da ih ima 435, a zapravo ih je 234. Kako i ova brojka nije ništa manje impozantna, ta greška ipak nije pokvarila sveopšti utisak o vjerodostojnosti navoda u članku.

Kako se dalje navodi, iako turisti koji posjećuju Evropu uglavnom zanemaruju Srbiju i Crnu Goru, voz Beograd-Bar postaje sve popularniji među onima koji koriste “Interrail“ ili “Eurail” propusnice.

“Čak i bez propusnice, 11-časovno putovanje košta samo 21 evro u jednom pravcu, pa je ovo putovanje proglasio svojim favoritom i stručnjak za putovanja željeznicom Mark Smit, poznatiji kao “Čovjek na sedištu 61”. On putovanje prugom Beograd-Bar ocjenjuje “među najboljih 21 evra koje ćete ikada potrošiti””, prenosi CNN.

Najbolji krajolik je u Crnoj Gori, između Bijelog Polja i Bara, gdje ćete naći vijadukt Mala Rijeka visok 660 stopa (200 metara). Uhvatite sjedište sa desne strane voza za najbolji pogled.

“Nažalost, dok je dnevni voz “Tara” saobraćao svakodnevno prije pandemije, njegovi datumi za 2023. Godinu su od 17. juna do 17. septembra. Ipak, iz noćnog voza “Lovćen” i dalje možete uživati u najljepšim pogledima ako putujete tokom ljeta”, zaključuje se.

Još zanimljivih podataka vezuju se za ovu trasu pa tako 254 tunela ukupne dužine 114,4 kilometra koja se nalaze na pruzi Beograd-Bar čine čak 24 odsto čitave pruge. Takođe, most preko Male Rijeke jedan je od najviših u Evropi. Dugačak je 498 metara, visok 200 metara, a u njegove stubove je ugrađeno 23. 000 kubnih metara betona, dok čelična konstrukcija teži 25.000 tona.

Na teritoriji Srbije se nalazi 301 kilometar, a na teritoriji Crne Gore 175 kilometara. Valja napomenuti i da 9 kilometara pruge prolazi kroz BiH. Na teritoriji Republike Srpske danas postoji stanica Štrpci, Ali tu voz ne staje već služi samo kao stanica za posebne situacije. Najviša tačka pruge je u Kolašinu, na 1. 032 metara. Najveći uspon je na deonici Podgorica-Bijelo Polje od 25 promila.

U izgradnju pruge Beograd Bar utrošeno je 1. 2 miliona radnih sati.

Međutim, pruga je danas u veoma lošem stanju, kao i vozovi koji njome saobraćaju.

Zbog toga, česti su incidenti, kvarovi, zastoji, pa putnici često čekaju i po više sati da se krvarovi otklone, i ljeti, i zimi.

Ukoliko putnici nisu preveliki avanturisti, da i ovakve situacije dožive kao turističku atrakciju, pitanje je da li bi se složili sa autorom članka u CNN-u.

Izvor: Volim Podgoricu