U organizaciji Istorijskog instituta Crne Gore Univerziteta Crne Gore juče je održana Međunarodna naučna konferencija 1941. U Crnoj Gori: Osamdeset godina Trinaestojulskog ustanka.
Konferencija, u čijem radu je učestvovalo 30- tak naučnih radnika, koji su svojim izlaganjima dodatno osvijetlili tadašnji fenomen opštenarodnog ustanka u porobljenoj Evropi. Održana je u sali Senata Rektorata Univerziteta Crne Gore.
Dr Radenko Šćekić: Simbolika 1941. Godine u političkom diskursu Crne Gore osam decenija kasnije. Prostor Crne Gore, iako mali i malobrojan, osjetio je u najgorem obliku 1941.: okupaciju, ustanak, početak bratoubilaštva. Spirala međusobnih zločina se tada proširila na sve sukobljene strane. Tragika tih dešavanja i posledice su živi i danas, kako u medijsko/političkom diskursu tako i u istoriografiji.
CRNA-GORA U NAJGOREM OBLIKU OSJETILA OKUPACIJU
Кomunistička/partijska istoriografija je nakon Drugog svjetskog rata (iz svoje vizure, po paradigmi: „pobjednici pišu istoriju“). Nastojala prikazati u crno-bijeloj slici ratna dešavanja kao i tragičnu 1941. U tom cilju su publikovane brojne knjige i članci o Кomunističkoj partiji, NOP-u. Ali i namjerno minimizirani partijski zločini u obliku eufemizama. Sa druge strane se nastojalo u što većoj mjeri satanizovati djelovanje glavnog političkog oponenta za osvajanje vlasti.
Crnogorska intelektualna elita, (pogotovo istoričari) je decenijama, tokom socijalističkog perioda, uglavnom predstavljala servis i apologete aktuelnog režima. Istoričari su tako postali dio državnog i partijskog sistema. Istoriografija, kao dio obrazovanja i kolektivnog sjećanja jednog naroda. Takođe je predstavljala teren za propagandno djelovanje i oblikovanje novog čovjeka, nove nacije, novog društvenog ustrojstva u skladu sa nametnutim ideološkim kalupom.
Tokom sveobuhvatne društvene krize nakon Titove smrti, otvorio se prostor za izraženiju kritiku – ne samo sistema, već i službene istoriografije na kojoj se temeljila socijalistička Jugoslavija.
Pojavljuju se mišljenja koje dovode u pitanje službenu interpretaciju istorije Drugog svjetskog rata. Sveukupna ekonomska kriza i kriza legitimiteta – stvorila je povoljnu atmosferu za kritikovanje partizanskih mitova i stvaranje pozitivnijih slika o njihovim neprijateljima.
Reverzibilni smjer u regionu, na polju istoriografije po ovom pitanju je vremenom otišao u drugu krajnost: u svojevrsnu satanizaciju komunističkog pokreta i rehabilitaciju i veličanje drugih. Razvio se novi narativ – prema kome se komunistički oponenti reinterpretiraju kao heroji i žrtve, a partizani – kao negativci.
Glavni otklon prema NOB-u opravdano se ispoljava zbog zločina koje su komunisti činili protiv svojih neistomišljenika i o kojima se ćutalo tokom četrdeset pet godina komunističke vladavine.
Prevođenje zločina u eufemizam ili „lijeve greške“, „lijeva skretanja“ – greška je samog nekritičkog sistema koji je vladao nakon Drugog svjetskog rata. Mada to ne smije da bude polazna premisa u generalizovanju da su „komunisti – zločinci“.
Ustanak 13. jula 1941. godine, je prvi masovniji ustanak protiv fašizma i fenomen u evropskim razmjerama. Namjerno se medijski manipulisalo događajima i procesima koji su za crnogorske prilike od velikog značaja – Petrovdanska skupština 12. jula ali i namjerno zanemarivanje učešća brojnih kasnijih četničkih prvaka u Trinaestojulskom ustanku na strani antifašista.
Takav trend je nastavljen i u prvim decenijama novog milenijuma, gdje se istoriografska pitanja, istorijski događaji i ličnosti – zloupotrebljavaju u dnevnopolitičke svrhe. Poražava činjenica da su brojni oni iz struke, koji pojedinačno ili grupno daju podršku i podlogu ovakvim antinaučnim anomalijama. Upravo oni, koji bi trebali da su sa naučnog gledišta protiv antistorijskog percipiranja događaja i ličnosti od prije više decenija.
Istorijske debate izazivaju i jake emocije i pokreću glasače. Mogu se koristiti za diskreditaciju političkih protivnika, a namjerne projekcije u prošlost – skreću pažnju sa ekonomskog razočaranja sadašnjice. Putem strategije „zavadi pa vladaj“ – namjerno se iniciraju incidenti i produbljuju političke, etničke ili vjerske razlike. Кonfesionalne, etničke, teritorijalne razlike bi trebale da predstavljaju bogatstvo a ne razloge za produbljivanje podjela i medijski dirigovani animozitet.
Selektivne elemente tradicije, istorijskih događaja i ličnosti koriste političke elite za konceptualizaciju i osmišljavanje prošlosti, prema svojim interesima, koristeći se pri tome: komemoracijama, jubilejima, podsjećanjima na žrtve itd. (Deletić, 2013,94) Svjedoci smo poslednjih godina, pravoj „poplavi“ obilježavanja istorijskih događaja i ličnosti. Podizanju brojnih spomenika – umjesto otvaranja fabrika.
Inflacija državnih obilježavanja godišnjica pod političkim patronatom – je svojstvena uglavnom autokratskim/hibridnim režimima koji pokušavaju da agresivno nametnu svoje, ideološko-mitološko, viđenje istorije ili pak -nesazrelih nacija koje imaju potrebu da ubjeđuju i vjeruju u sliku koju su sami o sebi kreirali.
Sirovim populizmom, kvazi-istoriografijom i svakodnevnim trovanjem medijskog prostora– nastoji se homogenizovati određena društvena grupa. Strahom od onih drugih – neistomišljenika. Umjesto da male ili minimalne razlike spajaju – namjerno se nastoje produbiti i vještački uvećati među narodom.
Riječ je o tipičnoj politikanskoj manipulaciji koja podrazumijeva -ingorisanje ukupnog istorijskog konteksta, proizvoljno tumačenje selektivno odabranih istorijskih izvora i ignorisanje izvora koji se ne uklapaju u ponuđenu tezu. Odnosno – nenaučne i proizvoljne istorijske interpretacije u okviru aktuelne medijske manipulacije.
Uočljiva je tendencija etiketiranje i kvalifikacije javnih ličnosti, političkih subjekata pa i cijelih etničkih ili vjerskih grupa u negativnom kontekstu, da su navodno fašističke, genocidne, proustaške, pročetničke i sl. – što postaje opšte mjesto u medijima i političkom životu.
Svojevrsni neo-fašizam kroz svoje različite oblike, poslednjih godina postao je dio naše sumorne stvarnosti. Zaživio je kroz otvorenu mržnju i različite oblike animoziteta. Dok je dio društva sklon – ekstremističkim ponašanjima, idejama i pokretima.
Takvim političkim elitama je cilj: da crnogorsko društvo ostane „zaključano u prošlosti“, da se održava permanentna nestabilnost, na ivici eskalacije. Namjerno se skreće pažnja sa aktuelnih tema, ekonomije, višedecenijske korupcije i pažnja javnosti se dirigovano usmjerava na teme od prije jednog vijeka ili na dešavanja iz 90-tih godina u susjednim državama.
Atmosfera se namjerno dovodi do usijanja zloupotrebom istorijskih narativa, vađenjem iz konteksta i zamjenom teza. I anti-naučnom prilagođavanju događaja iz prošlosti – sadašnjim aktuelnim političkim potrebama i ciljevima.
Događaji i ličnosti iz prošlosti su proizvod toga doba. Svako njihovo stavljanje u savremeni kontekst je antinaučno i politikansko. Manipulacijom ličnostima i događajima od prije jednog vijeka – služi prizemnoj političkoj mobilizaciji. Crna Gora, s obzirom na svoje bogatstvo različitosti, sa svojevrsnom dihotomijom u svome dominantnom korpusu, naravno da treba da ima hrabrosti i mudrosti da prevaziđe pokušaje anti-istorijskih medijskih spinova, zloupotrebe istorije i zapaljivog medijskog diskursa.
Posvećenost civilizacijskim idealima opšteg prosperiteta i pravde, inspiracija su i za našu državu – da odlučno nastavimo borbu protiv i najmanje naznake ovog zla podjela i pokažemo da su sloga, mir i solidarnost temeljne vrijednosti našeg društva. A da bogatstvo malih razlika treba da nas spaja a ne razdvaja.
Koristimo kolačiće kako bismo vam pružili najbolje iskustvo na našoj web stranici. Ako nastavite koristiti ovaj sajt, pretpostavit ćemo da ste zadovoljni njime.Ok
Povezani članci
BJELOPOLJAC ISAK ŠABANOVIĆ OBJAVIO NOVU PJESMU “DA JE SREĆE”
PORODICA SALKOVIĆ VEĆ ČETIRI GODINE S LJUBAVLJU UZGAJA PRELIJEPO CVIJEĆE
ASJA DŽOGOVIĆ NA PUTU DO MUZIČKIH ZVIJEZDA